Wil je met je oude dieselauto het centrum van München inrijden voor een overnachting? Of op zomerbanden door Oostenrijk reizen? Pas op, want je riskeert een forse boete. Business Insider zet de belangrijkste verkeers- en tolregels in de wintersportlanden voor je op een rij.

Veruit de meeste Nederlandse wintersporters zijn niet bekend met de specifieke verkeersregels in het buitenland, zo bleek vorig jaar uit een enquête onder 494 Nederlanders, in opdracht van de Bovag. Zo wist vier van de vijf ondervraagden niet dat je banden in Oostenrijk een profieldiepte moeten hebben van minimaal 4 millimeter. Voldoe je hier niet aan, dan kun je een boete krijgen tot wel 5.000 euro. Daarmee wordt je wintersportvakantie plotseling wel èrg duur. Het is dan ook geen overbodige luxe om de verkeersregels van je vakantiebestemming en de doorreislanden even onder de loep te nemen voor je achter het stuur kruipt.

Wirwar aan regels

Eenheid is in Europa ver te zoeken. De maximumsnelheden en boetebedragen voor snelheidsovertredingen lopen enorm uiteen. De kans op een boete is groot, want de meeste EU-landen kunnen de inning van geldboetes overdragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Wie denkt slim te zijn door een navigatieapparaat te gebruiken met flitspaalsignalering, kan bedrogen uitkomen. In sommige landen is zelfs het bezit van software met flitspaalinformatie niet toegestaan, op straffe van een boete. Radardetectie-apparatuur is overal in Europa verboden. Op de website van de ANWB vind je de regels in de belangrijkste vakantielanden.

Winterbanden: soms verplicht

Ook andere verkeersregels zijn verre van uniform. In Nederland zijn winterbanden weliswaar nuttig, maar niet verplicht. In sommige andere landen zijn ze verplicht bij winterse omstandigheden of op bepaalde bergpassen. En in een enkel geval zijn ze gedurende enkele maanden per jaar altijd verplicht.

Ook de minimale profieldiepte van de band verschilt van land tot land. In Nederland komen je autobanden door de APK als ze een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter. Maar rijd je hiermee door Oostenrijk, dan riskeer je, zoals gezegd, een boete.

In Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Tsjechië ben je verplicht om in een file een middendoorgang vrij te laten voor hulpverleners. In Luxemburg is dit niet verplicht, maar wordt het wel aangeraden.

De tolregels verschillen eveneens enorm. In Duitsland ontspring je - voor zolang het duurt - de dans. Ook in Luxemburg  en ook een groot deel van België kun je gratis doorrijden. Maar Frankrijk zit vol péages en sommige andere landen werken met vignetten. Het duurst ben je uit in Zwitserland, waar je inmiddels ruim 40 euro moet neertellen om daar de weg op te kunnen.

België en Luxemburg: vrijwel tolvrij

België is vooralsnog tolvrij, met uitzondering van de Liekenshoektunnel (ten noorden van Antwerpen). Luxemburg kun je volledig gratis doorkruisen.

In België worden winterbanden bij winterse omstandigheden wel aangeraden, maar ze zijn niet verplicht. Maar in Luxemburg moet je bij sneeuw of hagel wèl winterbanden onder je auto hebben. Dat laatste is volgens Bovag veel wintersporters onbekend.

Duitsland: Umweltzones

Duitsland wil tolvignetten invoeren, maar dat is nog niet het geval.

Een ritje naar de stad is wel wat ingewikkelder. De centra van veel Duitse steden zijn alleen toegankelijk met een groene (of gele) milieusticker. Met een groen exemplaar mag je de hele binnenstad in; met een geel vignet heb je beperkte toegang. Dieselauto's met bouwjaar 2000 of eerder en benzineauto's van voor 1993 mogen deze milieuzones helemaal niet in. Met deze maatregel wil Duitsland de hoeveelheid fijnstof in de lucht verminderen. Zo'n milieusticker kost circa 12,50 euro en is onbeperkt geldig. Op deze website kun je zien in welke plaatsen Umweltzones kennen. Zonder sticker een milieuzone binnenrijden, wordt beboet.

In Duitsland kun je een stuk harder rijden dan in Nederland. De adviessnelheid bedraagt 130 kilometer per uur. Maar als je harder rijdt en betrokken raakt bij een aanrijding, kun je wel eerder aansprakelijk worden gesteld. Op sommige trajecten geldt wèl een maximumsnelheid. Als je deze overschrijdt, riskeer je een boete.

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Omdat het weer grillig kan zijn, is het verstandig ze sowieso onder je auto te laten monteren. Verder ben je verplicht om een veiligheidsvest in de auto te leggen. Tot slot is het verboden om je auto langs de snelweg te repareren.

Frankrijk: minimumsnelheid

In Frankrijk zijn bijna alle grote snelwegen voorzien van een péage. Daarnaast wordt tol geheven op sommige tunnels en bruggen. Om onaangename verrassingen te voorkomen, kun je onder andere op de website van Michelin vooraf laten uitrekenen wat de reis kost aan benzine en tol.

Wil je de wachttijd voor de péage bekorten, dan kun je de aanschaf van een tolbadge overwegen, waarmee je automatisch elektronisch betaalt. Deze badge is gekoppeld aan je bankrekening. De badge kun je aanschaffen bij de ANWB. Hij kost eenmalig circa 10 euro plus 2,50 per maand. Vanwege die abonnementskosten is zo'n badge alleen interessant als je met enige regelmaat naar Frankrijk reist.

Winterbanden zijn niet in heel Frankrijk verplicht. Wel zijn er bepaalde berggebieden waar je zonder winterbanden of sneeuwkettingen niet mag rijden. De minimale profieldiepte is 3,5 millimeter.

Zorg ervoor dat een alcoholtest, veiligheidshesje en gevarendriehoek in je auto hebt liggen, want deze zijn verplicht.

De maximumsnelheid op snelwegen is doorgaans 130 kilometer per uur, maar voor beginnende bestuurders en bij regen op tolwegen, wordt dit verlaagd naar 110 kilometer per uur. Bijzonder is dat Frankrijk ook een minimumsnelheid kent van 80 kilometer per uur op de linker rijbaan.

Italië: strafpunten

In Italië liggen eveneens veel tolwegen. Hiervoor gelden vier verschillende tariefklassen. De toltarieven in Italië zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Wil je vooraf weten wat je in Italië ongeveer kwijt bent, surf dan naar deze website.

Net als Frankrijk hanteert ook Italië een lagere snelheid voor beginnende bestuurders. Italië hanteert voor elke verkeersboete een minimum- en een maximumbedrag. Hoeveel je moet betalen hangt af van de ernst van de overtreding. Betaal je een boete meteen of binnen vijf dagen, dan krijg je 30 procent korting op het totaalbedrag. Italië hanteert voor alle automobilisten - dus ook buitenlandse vakantiegangers - een strafpuntensysteem. Bij 20 of meer strafpunten, wordt je rijbewijs een half tot twee jaar ingenomen.

Een algemene bandenplicht is er niet, maar op bepaalde bergwegen wèl. Op sommige wegen moet je daarnaast ook sneeuwkettingen bij je hebben.  De minimale profieldiepte is net als in Nederland 1,6 millimeter. Verder moet je een veiligheidshesje in je auto hebben.

Oostenrijk: bandenprofiel minimaal 4 mm

Oostenrijk heft tol via vignetten. De prijs hangt af van je verblijfsduur. Een Autobahnvignet dat tien dagen geldig is, kost 11,85 euro. Voor een kaart van twee maanden betaal je 28,85 euro en voor een jaarkaart 89,35 euro. Zelfs als je tweemaal per jaar naar Oostenrijk gaat (wintersport plus zomervakantie) is deze laatste kaart niet rendabel. Daarnaast zijn er in Oostenrijk nog specifieke tolwegen waarvoor je apart moet betalen, zoals de Brennerpas.

Tussen 1 november en 15 april zijn winterbanden verplicht. De minimale profieldiepte is 4 millimeter.

Zwitserland: kampioen tolheffen

Ook in Zwitserland moet je een vignet kopen. Deze kost 42,95 euro en is een heel kalenderjaar geldig, plus de maand januari. Je kunt hem kopen bij snelwegovergangen of vooraf bij de ANWB. Omdat er geen differentiatie in tijdsduur is, ben je voor een korte vakantie een stuk duurder uit dan in buurland Oostenrijk. Zonder vignet rijden kan leiden tot een forse boete. Ook als je het vignet niet goed zichtbaar of op de verkeerde plek hebt geplakt wordt je financieel afgestraft.

Winterbanden zijn in Zwitserland niet wettelijk verplicht, maar als je het verkeer hindert omdat je banden onvoldoende profiel hebben, kun je wel een boete krijgen. Sneeuwkettingen zijn in sommige gebieden verplicht.

Op bergwegen - ook in andere landen - heeft stijgend verkeer voorrang boven dalend verkeer.

Tsjechië: Winterbanden verplicht

Tsjechië hanteert drie verschillende tolvignetten: van tien dagen, een maand of een jaar. Deze kosten omgerekend respectievelijk 12 en 57 euro.

Winterbanden en het bezit van sneeuwkettingen zijn verplicht tussen 1 november en 31 maart bij winterse omstandigheden. De minimale profieldiepte is 4 millimeter. Rijd je op zomerbanden in de sneeuw en raak je betrokken bij een ongeluk, dan loop je het risico dat je aansprakelijk wordt gesteld: een risico dat je beter niet kunt nemen.

LEES OOK: Indoor skiën in Nederland, België en Duitsland: dit zijn de beste overdekte pistes